CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
"Saksikan Al-Kulliyyah petang ini jam 5-6 , tajuknya Naskah Teragung oleh Ust Mohd Nazim Abd Kadir"

Sunday, October 19, 2008

Apakah Aktiviti Lepas PMR?

Selama 1 minggu dari 13/10 - 17/10 PMR berlangsung, kini ramai pelajar tingkatan 3 telah merdeka kerana habis PMR baru-baru ini. Apa aktiviti mereka?

Meluangkan masa dengan keluarga? Bermain? Bercuti? dan sebagainya. Sebenarnya kita perlu bijak membahagikan masa kerana "Masa itu Emas". Ada sebuah kisah seorang pelajar tingkatan 3 bernama Idris. Baru-baru ini dia telah habis PMR. 3-4 hari, dia begitu asyik bermain sehinggakan lupa pada dunia seperti tidak solat, tidak makan, tidak buat kerja-kerja harian dan sebagainya.Tak salah jika kita bermain.. tetapi kita perlu ingat dunia ini. Apa yang penting, kita perlu laksanakan perintah Allah.. kemudian jika hendak bermain, mainlah..

Contoh aktiviti-aktiviti lepas PMR adalah seperti menyertai Kem-Kem Motivasi, bercuti bersama keluarga, meluangkan masa bersama keluarga dan sanak saudara, beraya dan lain-lain. Sebenarnya banyak lagi aktiviti yang boleh kita buat. Cuma kita sahaja yang tidak sedar.

Dengan ini, kita dapat banyak kesan positif. Badan sihat minda cergas. Tak kiralah periksa apa pun - UPSR, PMR, SPM.. semuanya sama. Habis je periksa.. lupakan pelajaran, salah tu!!

Masa nak main.. main. Waktu belajar.. belajar.. itulah cara membahagikan masa. Pesanan saya adalah "Jadilah orang yang berguna pada keluarga, masyarakat juga negara" & ingat, "Pelajaran itu adalah penting untuk masa depan".