CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
"Saksikan Al-Kulliyyah petang ini jam 5-6 , tajuknya Naskah Teragung oleh Ust Mohd Nazim Abd Kadir"

Saturday, November 22, 2008

Perbezaan Pelajar - Pelajar Cemerlang Pada Zaman Dulu Berbanding Sekarang

Mengikut secara psikologinya, pada zaman dahulu.. ramai pelajar lelaki yang bijak - bijak belaka / cemerlang berbanding perempuan. Kini segalanya berubah, ramai pelajar perempuan yang cemerlang dalam akademik contohnya seperti; Nur Amalina Che Bakri mendapat 17A1 dalam SPM pada tahun 2004. Pelajar lelaki hanya segelintir sahaja.., kira - kira 5 - 6 orang. Kenapa?

Sedangkan di dalam konsep Islam.., lelaki haruslah menjadi seorang pemimpin. Kenapa pelajar - pelajar lelaki kurang cemerlang pada zaman sekarang? Kerana mereka mudah terjebak di dalam kumpulan haram seperti; mat rempit, black metal & sebagainya.

Biasalah sifat remaja mempunyai emosi seperti ingin mencuba benda yang baru. Sehinggakan mereka terpengaruh ingin menghisap rokok., kemudiannya dadah & lain - lain. Tidak kiralah sama ada lelaki / perempuan, semuanya sama sahaja. Pada masa itulah, mereka sering keluar malam, melepak, dan melupakan pelajaran.

Pergi sekolah lewat.., dalam kelas tidur.. kerana apa? Kerana mereka keluar pada waktu malam sehinggakan tidak dapat tidur dengan secukupnya di rumah. Otak pun jadi jem.., apa yang cikgu ajar tak masuk. Bagi individu yang hisap dadah, biasanya mereka yang mengambil dadah seperti 'ice baby' ketika hampir - hampir periksa. Kerana kata rakannya, ice baby boleh menyenangkan.. Jadi dia pun ambil dadah tersebut., pada hari ke - 31 confirm gila.

Apa nak jadi dengan budak sekarang?? So, berhati - hatilah memilih rakan. Lebih - lebih lagi, kawan karib. Nasihat saya "Jadilah Orang Yang Berguna Pada Masa Depan", "Bijak Memilih Rakan" & "Jangan Buang Masa Kerana Masa Itu Emas".

Nantikanlah tajuk episod saya iaitu "Keruntuhan Akhlak" pada masa akan datang...
Insya'allah...