CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
"Saksikan Al-Kulliyyah petang ini jam 5-6 , tajuknya Naskah Teragung oleh Ust Mohd Nazim Abd Kadir"

Saturday, July 31, 2010

Karnival Pendidikan Kerjaya

Banner


Hari ini, aku mengikuti seminar ke IPTA dan IPTS bersama-sama rakan sekolah di SMK Bukit Indah, Ampang. Setiap kelas sekolahku menghantar wakil atau yang berminat sahaja untuk mendengar ceramah motivasi serta taklimat mengenai IPTA dan IPTS.

Tujuannya adalah untuk membina semangat kepada para pelajar supaya bermotivasi dan tahu hala tuju (matlamat) selepas tamat persekolahan tidak lama lagi. Karnival Pendidikan Kerjaya berjalan selama 2 hari iaitu pada hari ini dan esok.

Tiba sahaja di sana, aku melihat seorang trainer yang berada di atas pentas itu seolah-olah aku kenal dengannya. Pelbagai fikiran yang sedang bermain di fikiranku, akhirnya barulah dapat jawapannya. Trainer yang berada di atas pentas itu, rupa-rupanya Abang Amin yang merupakan mentorku.

Beliau pernah mengendalikan motivasi di sekolah lamaku, sudah tentulah aku berasa gembira kerana aku kenal dengannya. Cadangnya nak bersembang-sembang dan bergambar dengan Abang Amin untuk buat kenangan tapi tidak sempat kerana selepas motivasi, ada ceramah lain pula. Tapi tidak apalah, mungkin tak ada rezeki.., di lain masa bertemu lagi. Betul tak?

Pelbagai maklumat mengenai IPTA dan IPTS yang telah aku dapat dari program ini. Sebanyak 4 ceramah dalam sehari yang diadakan di Karnival tersebut. Selepas itu kami ke kiosk atau lebih dikenali sebagai pameran yang diadakan di situ mengenai bidang pilihan, syarat-syarat am Universiti dan sebagainya.
Dalam bulatan merah itulah aku..