CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
"Saksikan Al-Kulliyyah petang ini jam 5-6 , tajuknya Naskah Teragung oleh Ust Mohd Nazim Abd Kadir"

Sunday, January 4, 2009

Selamat Kembali Ke Sekolah

Persekolahan akan bermula pada hari esok iaitu 5. Januari. 2009 bagi semua pelajar - pelajar. Saya percaya sesetengah pelajar telah mula bersekolah pada hari ini atau esok manakala bagi pelajar yang tinggal di asrama telah balik pada hari ini.

Kepada pelajar - pelajar, binalah azam baru untuk berubah pada tahun 2009 ini. Jadi buatlah jadual harian untuk diri sendiri, jika kita gagal dalam pelajaran pada tahun lepas.., harap pada tahun ini kita lebih cemerlang dalam pelajaran dengan usaha. Tanpa usaha.., sangat sukar untuk kita ubah.

Nasihat saya disini adalah lupakan hiburan - hiburan seperti leka dengan pemain muzik Mp3 / Mp4, tengok kartun, main game sama ada di PC / handphone dan lain - lain. Bina azam baru untuk tahun ini seperti melaksanakan fardu ain dan fardu kifayah yang berfaedah. Jika nak main, tidak salah tapi kita perlu bijak menguruskan masa.

Sebagai contoh, hari ini nak belajar buat karangan dalam bahasa inggeris selama 2 jam, kemudian solat, pukul 5 petang nak bermain badminton dengan kawan - kawan dsb. Itulah contoh jadual harian untuk diri sendiri.., dari duduk rumah tak tau nak buat apa lebih baik buat kerja - kerja berfaedah. Betul tak??

Jadi buatlah perubahan untuk anda sendiri dan usahalah / perbaiki kelemahan yang kita pernah lakukan dahulu. Ucapan saya ialah " Selamat Kembali Ke Sekolah dan Bina Azam Baru " .