CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
"Saksikan Al-Kulliyyah petang ini jam 5-6 , tajuknya Naskah Teragung oleh Ust Mohd Nazim Abd Kadir"

Thursday, December 4, 2008

Perubahan Secara Fizikal, Mental & Emosi.

Individu yang mempunyai sifat - sifat seperti; lambat datang sekolah, lambat datang kerja, sering kena sound dengan guru / bos, sering tidur dalam kelas, malas senaman / riadah, jarang solat, malu nak berkomunikasi / berinteraksi dan sebagainya.

Ubahlah sebelum anda terlambat ! Anda perlu ubah bukannya orang yang tolong kita ubahkan anda. Jika ketika muda, kita sering lakukan perkara yang sama., dan apabila sudah tua sangat sukar untuk kita nak ubah kerana tabiat kita sudah biasa lakukan ketika kecil.

Ada sebuah kisah.., Haikal (bukan nama sebenar) mempunyai sifat - sifat yang saya sebut tadi. Suatu hari, dia mendapat keputusan dan mendapati keputusannya merosot sehinggakan ibu bapa risau dengan anak - anak mereka. Haikal mendapati badannya lemah dan sakit - sakit badan belakang. Kerana apa? Kerana dia malas pergi jogging. Dan pada saat itulah..,dia cari punca dia kenapa keputusannya merosot padahal sebelum ini sangat cemerlang. Akhirnya dia tahu apa puncanya?

Dan saat itulah dia ingin berubah.., dia kecewa dan sedih dengan perbuatannya itu. Kita perlu mempunyai keazaman untuk berubah. Tanamlah diri kita untuk berubah. Sehari demi sehari, dia berubah seperti solat 5 waktu wajib tak tinggal, bangun pagi awal, sering pergi jogging dan sebagainya. Contohnya hari ini, kita nak ubah diri kita untuk berkomunikasi dengan kawan - kawan, masyarakat. Jika hari ini kita gagal.., jangan berputus asa ! Kita perlu berusaha sehingga kita yakin kita boleh ubah seperti orang yang berjaya dalam hidup.

Perubahan perlukan masa, bukannya hari ini kita boleh buat semua sekali. Kepada ibu bapa, anda perlulah bersabar dengan tingkah laku anak - anak dan perlu memberi peranan kepada mereka supaya berubah.

Insya allah, mereka akan ubah secara fizikal, mental dan emosi.