CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
"Saksikan Al-Kulliyyah petang ini jam 5-6 , tajuknya Naskah Teragung oleh Ust Mohd Nazim Abd Kadir"

Wednesday, November 19, 2008

Sayangilah Ibu.

Ibu mempunyai tanggungjawab yang besar.., menjaga anak sejak dari kecil sehingga dewasa. Dialah yang melahirkan kita.. bagi anaknya makan, minum, pakaian,tempat tinggal yang selesa, dan sebagainya.Cubalah adik - adik bayangkan betapa besarnya tanggungjawab seorang ibu.Setiap ibu ingin anaknya berjaya apabila dewasa kelak.

Ketika kita kecil, pelbagai karenah kita inginkan seperti; mainan, hadiah, pakaian dan lain - lain. Ibu sanggup membeli barang yang kita inginkan ketika kita kecil.Bukan ibu sahaja yang kita perlu sayang tetapi juga ayah.. Kita perlu sayang ibu kerana syurga terletak di kaki ibu.

Dan apabila dewasa.., kita lupakan ayah & ibu. Kenapa??
Sedangkan mereka yang membesarkan kita dari sejak kecil hingga dewasa. Setengah orang yang masih sayangkan kedua ibu bapanya.., sebaliknya mereka lupa jasa ibu & ayah. Kenapa ini terjadi?? Mereka lebih percaya kepada rakan - rakannya daripada ibu & ayah.

Bayangkanlah adik - adik, pada suatu hari kita sedang sibuk dengan aktiviti kita sehingga lupa kepada kedua - dua ibu bapa kita. 1 hari.., hati kita berasa tidak sedap hati. Apabila sampai di perkarangan rumah.., kita nampak ramai orang berpakaian baju melayu manakala perempuan berbaju kurung. Keluar saja dari perut kereta, hati kita terus berdebar - debar..

Apabila adik - adik masuk rumah, adik ternampak 2 orang sedang baring di ruang tamu., manakala yang lainnya sedang baca surah Yassin.. Dan saat itu barulah kita nak bersedih kerana kehilangan ibu & ayah. Mak.., Ayah..., kenapa engkau pergi tanpaku.. Kenapa?? Sedangkan kita banyak dosa / bersalah kepada kedua - dua ibu bapa kita. Ya Allah.., kenapa engkau mengambil nyawa kedua ibu bapaku.. sedangkan mereka tidak berdosa.

Dan saat itu, perangai kita berubah.., terkenangkan kenangan ibu & ayah. Sedih rasanya, kecewa dengan sikap kita yang banyak buat salah.. Tak guna kita menyesal apabila sudah terlambat.. Ucapan saya kepada semua masyarakat SAYANGILAH IBU & AYAH KETIKA MASIH ADA, DOAKANLAH KEDUA - DUA IBU & AYAH KITA dan JANGANLAH MELAWAN KATA - KATA IBU & AYAH.