CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
"Saksikan Al-Kulliyyah petang ini jam 5-6 , tajuknya Naskah Teragung oleh Ust Mohd Nazim Abd Kadir"

Saturday, November 29, 2008

Rahsia Pelajar Cemerlang

Hai, kembali bersama saya Adam Hanif. Hari ini saya ingin berkongsi pengalaman saya dengan anda semua. Tajuk hari ini adalah 'Rahsia Pelajar Cemerlang'.

Saya mempunyai kawan yang bernama Amin.., dia adalah salah seorang pelajar yang cemerlang di sekolah. Di sekolah.., dia digelar "Tokoh Pelajar" dan dikenali ramai. Setiap tahun.., dia sering mendapat straight A's & masuk dalam majalah sekolah.

Mungkin Allah beri dia banyak kelebihan.., tidak seperti orang lain. Di sekolah, kawanku sering banyak main - main di dalam kelas, tidak beri perhatian ketika guru sedang mengajar dan sebagainya. Anda tau apa rahsianya??

Saya akan bongkarkan kepada anda semua.., apakah rahsianya? Walaupun dia banyak bermain di sekolah., namun dia seorang yang pandai dan cemerlang. Ketika hampir - hampir periksa, saya jarang nampak dia berbincang, study / buat kerja kumpulan iaitu study group.

Saya pelik dengan sikap dia, di dalam dewan peperiksaan.., dapat sahaja kertas soalan terus jawab. Apabila saya tanya dia.., apa rahsia anda untuk menjadi pelajar cemerlang?

Katanya sungguh senang dan mudah. Amin cakap dekat saya bahawa dia tak takut gagal & tak takut periksa". Bila saya cek kertas objektif OMR dia.., semuanya dia jawab A. Kadang - kadang jawab B, kenapa dia jawab semua soalan A & B. Kerana dia yakin bahawa dia boleh dapat A 100%.

Dia bagi nasihat dekat saya.., kalau nak jadi pandai / cemerlang, ikutlah tips dia. Bagi saya, ia adalah 1 risiko yang tinggi. Jika anda berani.., anda buatlah apa yang dikatakan.